tisdag 31 oktober 2017

Philip Teir - Så här upphör världen

I romanen Så här upphör världen vill författaren Philip Teir få med mycket. Det är ett relationsdrama och en samtidsberättelse om arbetsmarknadens villkor, klimatförändringar, tonårskärlek och symbolik med både stigande vatten i källare och ruttnande älgkadaver i skogen. Jag tror att romanen hade vunnit på att kanske avgränsa sig till ett eller ett par av dessa ämnen, när ändå omfånget är rätt sparsmakat.

Det här är den andra romanen jag läser av Philip Teir och jag tycker att han skriver elegant och har en trivsam ton. Men på något sätt vill inte berättelserna flyga riktigt. De tar sats och kommer iväg, men landar ganska omedelbart utan att berättelsen fått flyga och läsaren fått uppleva några hisnande luftgropar.

Jag kommer fortsätta läsa Philip Teirs romaner. För snart tror jag att han kommer skriva något riktigt bra.




Författare: Philip Teir
Titel: Så här upphör världen
Originaltitel: 
Översättning: 
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar