lördag 9 september 2017

Kjell Westö - Den svavelgula himlen

Kjell Westö har med tiden blivit en av mina absoluta favoritförfattare. Han kan i likhet med bland andra Robertson Davis och John Irving skriva episka och omfattande berättelser som sträcker sig över decennier och innefattar ett brett persongalleri. Jag förundras över hantverket att kunna hålla ihop så omfattande historier.

Denna som flera av Westös tidigare romaner handlar om vänskap, kärlek, klass och hur minnena och såren från de krig som präglade Finlands tidiga historia sipprar vidare genom generationer. Tunnas ut men aldrig försvinner.

Westös romaner drabbar mig också på ett personligt plan genom att ge nycklar till att förstå min fru och hennes släktingar med ursprung i södra Österbotten.

Det är mästerligt genomfört i alla delar. Jag skulle vilja gå så långt som att det är en fulländad roman.



Författare: Kjell Westö
Titel: Den svavelgula himlen
Originaltitel:
Översättning: 
Förlag: Albert Bonniers förlag
Format: Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar