lördag 7 februari 2015

John Williams - Stoner

John Williams roman Stoner har fått stor uppmärksamhet så här 50 år efter att den först kom ut. En hajp som gjorde mig tveksam till att plocka åt mig boken. Men till slut kunde jag inte stå emot. Och nu förstår jag att all uppmärksamhet boken fått är helt berättigad.

Det här är tveklöst en av de bästa böcker jag läst. John Williams skriver rent och avskalat på ett sätt som lyfter fram den här berättelsen på ett sätt som grep tag om mig redan på första sidan.

Det finns så mycket John Williams fått plats med i den här berättelsen på knappt 300 sidor utan att det känns trångt eller överlastat. Huvudpersonen i romanen, William Stoner, är en person som fångas av kärleken till litteraturen men samtidigt blir en fånge av livets omständigheter. 

I dag finns en risk att han hånfullt skulle kallas ett offer som omsorgsfullt putsar på sina bojor. Men i ett annat samhällsklimat skulle man kunna säga att han helt enkelt är ansvarsfull. Stoner äger en imponerande integritet och inre styrka som är svår att stå emot. Det finns underbara ögonblick när han får triumfera i det lilla och kan sticka hål på tom uppblåsthet. Men allt som oftast går livet och möjligheterna honom förbi.

Ett bedövande vackert slut fullbordar den här fantastiska romanen som kommer få en hedersplats i bokhyllan.



Författare: John Williams
Titel: Stoner
Originaltitel: 
Översättning:
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar